Gå til forsiden

Kjærgaard hjalp Danish Crown med innovativ løsningdecember 21, 2015

I det sene forår 2012 mødtes repræsentanter fra Kjærgaard A/S med repræsentanter fra Danish Crown, og efter intense drøftelser skrev begge parter under på en kontrakt, der skulle sikre Danish Crown en innovativ automationsløsning fra Kjærgaard. Dermed kunne Kjærgaards medarbejdere for alvor tage hul på at automatisere bagenden af Danish Crown i Sæby, og det vil sige, at Kjærgaard skulle levere en automationsløsning, der omfattede intern transport af papkasser, styring samt palletering herunder håndtering af paller til og fra anlægget.

Et par år senere var overdragelsen en realitet. I dag har Danish Crown en kapacitet på 50.000 slagtninger om ugen, og slagteriet kan håndtere 19.000 kasser om dagen i 30 forskellige enheder og 80 forskellige varenumre. I alt kan det blive til 700 paller om dagen.

– I begyndelsen var vi ikke klar over, hvor omfangsrigt projektet ville blive, og det er klart Kjærgaards største målt på både kroner og timer. Projektet blev mere komplekst end begge parter havde regnet med, og det skyldes blandt andet, at vi byggede alt op, mens slagteriet kørte. Danish Crown var ikke lukket en eneste dag, og vi er ret stolte over, at det lykkedes at implementere løsningen, mens slagteriet var 100 procent funktionsduelig, for slagteriets medarbejdere havde jo også en hverdag, der skulle fungere, fortæller Lars Hüttel, der var Kjærgaards projektchef på det store Danish Crown-projekt.

Det er svært at undgå bump på vejen, når et projekt kører over to år, og der var da også udfordringer undervejs.

– Normalt styrer vi selv vores anlæg, men Danish Crown har et overordnet styringsredskab, som ligger mellem deres SAP-system og vores PLC-styringer, og kommunikationen mellem systemerne var en af de udfordringer, vi måtte løse, forklarer Lars Hüttel.

Bo Hansen er senior project manager hos Danish Crown, og han roser Kjærgaards måde at løse udfordringerne på.

– Når jeg ser i bakspejlet, så har Kjærgaard været en god leverandør, og vi har alle haft samme indstilling om, at med vilje kan man nå lagt. Kjærgaard har sat de nødvendige folk på projektet, og alle har udvist en høj grad af pragmatisme, fortæller Bo Hansen.

Kjærgaard var den bedste løsning – på flere områder
Tilbage i 2012 var der flere virksomheder, der gerne ville hjælpe Danish Crown med en løsning, men det var altså Kjærgaard, der præsenterede den bedste løsning.

– På det tidspunkt havde vi 20 medarbejdere, der fór rundt mellem hinanden på for lidt plads, og vi ville gerne gøre op med problematikken omkring farer i området. Vi ville implementere teknik, der kunne løse specifikke opgaver, og det skulle være med en fornuftig tilbagebetalingstid. Kjærgaard præsenterede en robotløsning for os, og det var den bedste løsning, for den løste vores logistikproblemer samtidig med, at økonomien var fornuftig. Derudover var det et krav fra vores side, at robotløsningen skulle kunne etableres i den eksisterende bygning på den plads, der var til rådighed, og det krav kunne Kjærgaard imødekomme, forklarer Bo Hansen.

Seriøsitet og innovativ tilgang
I dag er anlægget en naturlig del af Danish Crown, og samarbejdet med Kjærgaard har været en god oplevelse på flere niveauer i slagteriets organisation.

– Når jeg taler med folk, så virker de glade og tilfredse med løsningen, og anlægget kører jævnt og pålideligt. Jeg vil bestemt ikke være bange for at bruge Kjærgaard som leverandør igen, for vi har mødt en seriøs og innovativ tilgang til opgaverne, og så sent som i går talte jeg med kolleger fra IT-afdelingen. De vil heller ikke være bange for at bruge Kjærgaard til styringsmæssige opgaver, så Kjærgaard har gjort et godt og seriøst indtryk i organisationen, slutter Bo Hansen.

Rundt om ”bagenden” på Danish Crown i Sæby
Kjærgaards projekt har muliggjort en personalereduktion på 20 medarbejdere
Der er brugt én kilometer baner til kasser og paller
Der er implementeret 10 Hyundai-robotter
Der er indsat syv transfervogne
Der er brugt over 300 motorer og mere end 1.000 ventiler, sensorer, scannere og følere
Kjærgaard har brugt over 15.000 arbejdstimer på projekter, der altså i alt har taget mere end 10 mandeår
Kjærgaards personale har haft næsten 1.000 overnatninger i Sæby

DC_Billede_003

    Top